Welcome, Guest

TOPIC: מבוא לגננות אורגנית,ד"ר ערי גוברין.

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedinRSS FeedPinterest
Pin It

Re: מבוא לגננות אורגנית,ד"ר ערי גוברין. 11 שנים 8 ם ago #3495

  • dror
  • dror's Avatar
  • מנותקים
  • Administrator
  • Posts: 2582
  • Thank you received: 8
  • Karma: 4
מחלקת המוצרים האורגניים ברמות שודרגה וכעת המבחר בה הינו עצום
אתם מוזמנים לבקר tumb mb
Afikramot
The administrator has disabled public write access.

Re: מבוא לגננות אורגנית,ד"ר ערי גוברין. 13 שנים 2 ם ago #2789

  • dror
  • dror's Avatar
  • מנותקים
  • Administrator
  • Posts: 2582
  • Thank you received: 8
  • Karma: 4
לא מעט לקוחות מבקשים מוצרים "אורגנים" בשל טעות מחשבתית על רעילותם הנמוכה
חברים! אין הדבר נכון
חלק לא מבוטל מהמוצרים האורגנים רעיל ואפילו רעיל מאוד
שימו לב!
Afikramot
The administrator has disabled public write access.

Re: מבוא לגננות אורגנית,ד"ר ערי גוברין. 15 שנים 4 ם ago #103

  • WhiteAce
  • WhiteAce's Avatar
ספרו של שלמה אילן ז"ל "הגן הפורה" מתייחס לגננות בשיטת הפארמה קאלצ'ור ולא "כל" גננות אורגנית.

הנה קצת בסיס להבנת העניין:

[color=red]קטע מתוך ספרה החדש של טליה שניידר אשר יוצא בימים אלו לאור בהוצאת 'יער'[/color] wrote:
פרמקלצ'ר: "תרבות עדן" - מושג בינלאומי עתידני, עם מסורת מקומית עתיקת יומין.

תחילה עלינו להגדיר את המושג החדש "פרמקלצ'ר", אשר כרגע הוא זר לרובינו אך בהמשך הספר תגלו עד כמה ידידותי לשימוש הוא.

המצאת המחרשה וביות הצאן נחשבים בדרך כלל כראשית המהפכה החקלאית, אז החלו בני אדם לאלף את האדמה, כשהם עושים בה שימוש מוגבר במטרה לגרום לה להניב מהר יותר וחזק יותר מעל ומעבר לטבעה. תהליך הדרגתי זה מלקטות נוודית אל חקלאות מבוייתת אינו יכול שלא להזכיר את הגירוש המפורסם מגן העדן, מסיפורי תחילת ימי האנושות: לא עוד שפע בר קימא מוכן חינם לכל נפש, תלוי על כל עץ רענן ומתחתיו, זורם בכל נחל, אלא עבודת פרך לכל החיים, יזע ודמעות, שיעבוד שהשכר בצידו הולך ופוחת מדור לדור.
שיטת הפרמקלצ'ר מציעה דרך חזרה אל עולם המתנהל לפי "חוקי גן עדן". עולם אנושי, חקלאי ותרבותי, הפועל במחזורי הטבע ונהנה מאותו שגשוג של ראשוניות הבריאה כשכל מרכיביה יוצרים איזון ושלמות ללא דופי. מכאן מקור השם העיברי למילה פרמקלצ'ר, תרבות עדן.
בספר זה בחרתי להשתמש במונח הבינלאומי Permaculture (להלן פרמקלצ'ר) כדי להדגיש את העבודה המשותפת לכל בני האדם על כדור הארץ, כל אדם במקום מושבו.

המילה "פרמקלצ'ר" והשיטה מאחוריה הם פרי מחשבתם של דיויד הולמגרן וביל מוליסון, אקולוגים אוסטרלים, בראשית שנות השבעים.
שם השיטה משלב בתוכו שלוש מילים:

Perma)Permanent) - בר קימא, תמידי, המשכי
Culture תרבות (קולטורה) ו-Agriculture - חקלאות (אגריקולטורה).
ואכן השיטה מדגישה את הקשר החיוני בין תרבותינו לחקלאותינו, בכל מקום בעולם, ושואפת להשיג איזון בר קימא בינן לבין הסביבה. איזון נבון שמעודד גם את הפיתוח האנושי וגם את שימור משאבי הסביבה, ומציע שאין סתירה בין השניים.
פרמקלצ'ר היא בראש ובראשונה שיטת תכנון. היא מעניקה לנו כלים מעשיים לארגן מחדש את סביבת החיים שלנו, כך שתהיה יותר פוריה ומפרנסת, יותר עשירה וחסכונית. העקרונות והאסטרטגיות שמציעה השיטה מתאימים לכל אקלים, תרבות, אמונה או צורת חיים, לעיר ולכפר. "מערכת פרמקלצ'ר" או "אתר פרמקלצ'ר" עשויים להיות דירה עם מרפסת, בית עם גינה, חווה חקלאית גדולה, מפעל או מוסד, ישוב שלם, רחוב או עיר.

ברמה אחת פרמקלצ'ר עוסקת בצמחים, חיות משק, מים ומבנים, אך למעשה אין השיטה מתמקדת במרכיבים אלה בפני עצמם, אלא ביחסים המזינים הנארגים ביניהם בזכות תכנון נבון המתבסס על רב-גוניות ועל שיתופעולה עם הטבע.
פרמקלצ'ר מתמקדת בפתח הבית ובישובים קיימים, ומלמדת כיצד יכולים משאבים מקומיים קיימים לספק את כל צרכינו החומריים והכלכליים, כיצד להשתמש במה שיש לנו בלאו הכי על מנת להשיג את כל מה שאנו זקוקים לו. מהמצוי לרצוי.
השיטה מושרשת על מוסר רוחני המדגיש את הדאגה לאדמה והדאגה לבני אדם. הדאגה לאדמה מתמקדת ב"כל עשרת אלפי הדברים" (כפי שמכנים זאת הסינים)
כולל דומם, צומח וחי, האוויר והיערות, המים ובתי גידול. היא מכירה בערכו הפנימי של כל יצור חי כשלעצמו גם אין לו ערך מסחרי עבורינו. הביטוי המעשי של הדאגה לאדמה הוא שימוש מושכל וחסכוני בנכסי כדור הארץ ופעילות שמטרתה לשקם, לשמר ולהפרות את מערכות החיים סביבנו.
הדאגה לאדמה קשורה לדאגה לבני אדם, שכן בהכרח היא מספקת את הצרכים הבסיסיים של אנשים למזון נקי, אוויר ומים נקיים, מחסה, תעסוקה ושמחה. למרות שאנשים מהווים רק חלק זעיר ממערכות העולם, השפעתינו על מערכות אלה מכריעה. לכן חשובה הדאגה לבני אדם: היא סוללת לנו דרך לספק את כל צרכינו מבלי להרוס את סביבתינו.
אין הגדרה אחת לפרמקלצ'ר, כי השיטה אינה מספקת נוסחא או מתכון, אלא מציעה מספר עקרונות בסיסיים המכוונים לתהליך תכנון דינמי המשתנה בתגובה לנוף, למשאבים ולצרכי האנשים. כמספר אנשי הפרמקלצ'ר בעולם כן מספר ההגדרות ואופני היישום. המשותף לכולן הוא יצירת מערכות הנהנות משגשוג רב המבוסס על הקשרים מסועפים בין שלל מרכיביהן. כלומר מערכות פרמקלצ'ר נהנות ממקסימום שפע תוך מינימום התערבות וניצול.
אסטרטגיות הפרמקלצ'ר משלבות ישן וחדש, ונהנות מן הטוב שבשני העולמות. אין כאן "חזרה לעבר" או מיסטיפיקציה של הקדום. יד ביד עם למידה של ידע מסורתי ותבניות טבעיות פשוטות, שואפת השיטה לקדם פיתוח טכנולוגיות אלטרנטיביות עתידניות שאינן מכלות את משאבי הטבע ואינן מזהמות.
פרמקלצ'ר מציעה לנו לקחת אחריות אישית על מעשינו אנו, איש ואישה בביתם, ודרך כך להכיר באחריותינו על העולם כולו. היא מאירה בפנינו את הקשר העמוק בין בחירותינו היומיומיות לבין בעיית הרעב בעולם. בידי האנושות נצבר ידע עצום וידועות לנו זה מכבר כל השיטות והטכנולוגיות לשימור כדור הארץ והגנתו. מה שברור פחות היא שכל עם ועם מחוייב לעשות את השינויים. בעיני החידוש של השיטה כשיטה-אקולוגית הוא בכך שהיא מציעה מה כן יכול כל אחד מאתנו לעשות, כאן ועכשיו. זו שיטה אופטימית וחיובית המזהה הזדמנויות ופתרונות, ואינה מתמקדת בבעיות ומגבלות. גישת כן. מליוני אנשים רגילים בעולם כבר החלו לעשות בעצמם מבלי לחכות לרשויות הפוליטיות.
כל מקום בו אנו חיים הגיע העת לעשות משהו. מבלי להקריב שום דבר בעל ערך נוכל להתחיל בהפחתת האנרגיה שאנו צורכים. כאן מציעה לנו הפרמקלצ'ר כלים פשוטים וספורים לוויסות ואיזון אנרגטי. למשל שיפוץ הבית ליצירת יעילות אנרגטית, שיטות להפחתת תלותינו בתחבורה, איסוף מים מגג הבית ושימוש חוזר במים אפורים, גידול מזון בפתח הבית. אנו לומדים להתייחס גם לחסכון בארגיה כאל רווח שאנו נהנים ממנו.
אין הפרמקלצ'ר מציעה שנהפוך כולנו לחקלאים. למעשה אדם ייטיב לעשות אם יארגן קבוצה של רכישת תוצרת חקלאית מקומית בשכונתו, מאשר אם יתחיל לגדל תפוחי אדמה.
ה"אנרגיה" היא מקור עושרינו, והיא לובשת צורות שונות: רוח, שמש ומים הם אנרגיה זולה וזמינה, אבל כך הם גם זמן, מרחב, אנשים (עם כישרונותיהם ומיומנויותיהם), כוח אדם, כל סוגי החומרים, וגם כסף. המושג "אנרגיה" מתייחס לכל מה שאנו יכולים להעביר ביננו, לתת ולקבל.

הפרמקלצ'ר משלבת בתוכה שלל תחומים (סביבה, כלכלה, חברה) ומזמינה אותנו למסע של למידה מתמדת ומתחדשת, תוך צניעות ושיתופעולה עם האדם והאדמה.
השיטה מלמדת להתבונן, לחלום ולתכנן, לראות את הנולד, לשקול את תוצאות מעשינו מראשיתם, "סוף מעשה במחשבה תחילה". ויחד עם זאת דורשת עשיה ויישום יומיומיים, כי כמאמר הפתגם הסיני העתיק "מילים יפות לא שותלות כרובים", ואין די בניסוח רעיונות יפים כדי ליצור שינוי אמיתי וכדי למלא בטן מקרקרת.

פרמקלצ'ר אינה עתירת הון או אנרגיה, אך היא עתירת ידע. מאגר הידע האנושי מבוסס על נסיונם ורעיונותיהם של מליוני אנשים שחיו לפנינו. למידה והתבוננות יכולות לחסוך לנו הרבה זמן, כסף ואנרגיה. איכות המחשבה שאנו משקיעים והמידע בו אנו משתמשים הם הקובעים את התנובה שנקצור מן המערכת, ולא גודל האתר או איכותו ההתחלתית. לכן ניתן ליצור מערכות פרמלקצ'ר עשירות בכל מקום שהוא.

פתיחות, למציאות, לאנשים, למידע, לנוף
ראיית הנולד, בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה", כלומר תכנון
מכלול המרכיבים במערכת ומיקומו של כל מרכיב הוא היוצר זרימה מזינה ביניהם
קשרים בין המרכיבים הם בסיס לתכנון פרמקלצ'ר, כאשר כל מרכיב במערכת הוא רב תועלת
למידה מתמדת חיונית למתכנן, היא מאפשרת לו להתחדש עם השטח המשתנה תמיד
צעד צעד, צניעות, כלפי אדם ואדמה, גם מתכנן-ותיק חייב להכיר בכך שהנסתר רב מן הגלוי
רב-גוניות, במרכיבי הגן והבית, ובמקורות המזינם אותם, בטבע ובתרבות.

"אמר ר' יהושע בן חנניא, פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק אחד שיהיה יושב על פרשת דרכים. אמרתי לו: בני, באיזו דרך נלך לעיר? אמר לי: זו ארוכה וקצרה,
וזו קצרה וארוכה. הלכתי ב"קצרה וארוכה", כיוון שהגעתי לעיר, היו מקיפות לה גנות ופרדסים. )ולא יכול למצוא את שער העיר( חזרתי לאחורי. אמרתי לו: בני, לא כך אמרתי לי "זו קצרה"?
אמר לי: "רבי, ולא כך אמרתי לך "קצרה וארוכה"!"
(מסכת עירובין נג ב)
The administrator has disabled public write access.

מבוא לגננות אורגנית,ד"ר ערי גוברין. 15 שנים 5 ם ago #80

  • dror
  • dror's Avatar
  • מנותקים
  • Administrator
  • Posts: 2582
  • Thank you received: 8
  • Karma: 4
הגננות האורגנית – מבוא

גננות אורגנית היא שיטה לגידול צמחי נוי ירקות תבלינים ועצי פרי, תוך התחשבות בסביבה. בימים שבו רב הזיהום מפעילות אנושית שיטה זו עוזרת לשמור על מקום בריא יותר תוך גרימת נזק מינימלי לסביבה.
בישראל החלה הגננות האורגנית בשנות ה 60 של המאה הקודמת. שלמה ויהודית אילן היו בין הראשונים אשר יישמו וכתבו אודות הגננות האורגנית.
שלמה אילן זכרו לברכה תרגם מגרמנית ספרים ומאמרים רבים בנושא הגננות האורגנית וכמו כן כתב בעצמו ספר הדרכה מקיף בנושא: "הגן הפורה". מתוך ספרו זה נביא את תפיסתו של מבנה שלושת המעגלית של הגינה האורגנית:
•המעגל הרחוק מהבית בו שתולים שיחים, עצי נוי ופרי, אשר דרישותיהם מועטות כגון אשחר, תאנה אלון ועי פרי נוספים.
•המעגל האמצעי בו קיים הדשא וערוגות הירקות,
•המעגל הקרוב בו נמצאים התבלינים וצמחים חד שנתיים

בארץ, רוב הגינות קטנות וקשה לתכנן בצורה של מעגלים אך העקרונות של גננות אורגנית יכולים להתקיים בכל גן.
עקרונות הגננות האורגנית הם שניים
א. "הדאגה לקרקע"
ב. מיגוון מינים
על פי התפישה הרגילה מדשנים את הצמח בדרך כלל בדשנים סינטטים הזמינים מידית לצמחים, מתוך תפיסה שהצמח הוא העיקר. בגננות האורגנית הדאגה היא קודם כל לקרקע להרכבה וליצורים החיים בה: החידקים והפטריות . הדאגה לקרקע מתבטאת בראש ובראשונה בפיזור קומפוסט בשל ומוכן. הקומפוסט מספק את יסודות ההזנה של הצמחים: חנקן, זרחן ואשגלן וכן מיקרואלמנטים, הקומפוסט מונע מחלות קרקע, מפחית כמות של עשביה, מגביר את אוורור הקרקע ומשפר את המבנה של הקרקע.
דאגה לקרקע מתבטאת גם בעובדה שלא נהוג להפוך את ההקרקע אלא לשמור על צורתה והרכבה , לא נהוג לעלות ולטפל בקרקע רטובה וחשוב להקפיד על כל הצמחים והחומרים הנכנסים לקרקע. זוהי למעשה ה"צלחת" שעליה וממנה ניזון הצמח. זיהום הקרקע או טיפול לא נכון יגרום לבעיות שהפתרון שלהם יקר או לא אפשרי. למשל כאשר מערבבים סוגי קרקעות שונים כגון חמרה ואדמה כבדה נוצרת שכבת קרקע מהודקת אשר איננה מאפשרת גידול תקין של הצמחים. דישון בדשנים סינטטים בעיקר עם משאבות משוכללות אשר מזריקות את הדשן באופן9 קבוע למערכת ההשקיה. במשך הזמן הדבר עלול לגרום להמלחה של הצמחים ולנזקים בעיקר בעצים בלתי הפיכים.
העקרון השני שיש להקפיד הוא העקרון של שימוש במספר מינים רב ככל האפשר בגן הנוי. לא עוד גדר חיה המורכבת ממין אחד ומקיפה את כל הגן אלא שילוב של מטפסים ושיחים השזורים זה בזה. לא עוד שורה של צמחים ברוחב של חצי מטר אלא גדר חיה בעלת "רוחב" של מטר לפחות הבנויה מצמחים בהם משולבים גם עצים. גדר חיה הבנויה ממינים רבים מאפשרת שמירה על בריאות הגן, משיכה של דבורים, פרפרים וציפורים, כך שהאיזון הביולוגי החשוב כל כך ישמר.
גם הדשא בגן האורגני שונה מהדשא בגן הרגיל בעובדה שהוא יכול להיות מורכב ממינים שונים, לא רק ממין אחד. כך למעשה התחיל הדשא בעולם כעין הכנסה של האחו הטבעי פנימה לגן. ניתן לשלב למשל את הדיכונדרה שהיא מין עשב עדין הגדל בצל עם הקוקויו הגס,הגדל בשמש. נוצר מרבד חזק המתאים גם למקומות עם שמש מלאה וגם למקומות מוצלים כאשר התחרות מיטיבה עם השילוב.

רבים חושבים שגננות אורגנית זה " לא לרסס" או שמדובר רק בגן שהוא ללא כימיקלים. זוהי עובדה הנכונה רק בחלקה. יש גם הסבורים שזוהי גננות לעשירים וכי אחזקת הגן האורגני יקרה. הגננות האורגנית רואה בגן מקום שהוא לא נועד רק לענג מבחינת יופי הגן, אלא גם נועד להיות מקום בו גדלים צמחי מאכל, ירקות, תבלינים, עצי פרי וניתן להשתמש בגן ולא רק להסתכל עליו. בגן האורגני יש תמיד פינה שהיא לפני קטיף, תמיד יש פינה לפניה טיפול הבא, תמיד יש פינה שהיא מאפשרת התחדשות. הגן האורגני הוא גן זול לאחזקה הרבה יותר מאחזקה של גן קונבנציונלי. ברגע שהאיזון הביולוגי מושג בטווח של שנה או שנתיים ההוצאות הולכות ויורדות.
שמירה על בריאות הצמחים לצד הצד האסטטי מאפשרת לכל מי שרוצה לתכנן ולשתול תוך שימוש בעקרונת לא רבים ובמאמץ לא גדול.
זוהי הצעה שאפשר לקבל את חלקה את כולה או אפילו רק דבר אחד. לימוד מתמיד של הגן לאורך השנה תוך התאמה לאורח החיים הן של הגנן ויכולתו הגננית והן לבעל הגן שזמנו לא רב יניבו פרי וירק שיהיה אפשר לא רק לאכול ממנו אלא אף לעשות ריבה .

חומרי ההדברה והדישון הסינטטיים אסורים אמנם לצורך הגנת הצומח אך לא בהם העיקר, אלא ביחס שבין מיגוון המינים אפשרויות השימוש בגן והיכולת להנות מפרי הגן.


הכותב: ד"ר ערי גוברין מומחה לגננות אורגנית
ת.ד. 39145 גבעת רם ירושלים 91390
משרד: 02-6430886 נייד: 054-3070840
מותר לצלם להעתיק ולהשתמש בכל דרך בכתבה זו .
Afikramot
The administrator has disabled public write access.
Time to create page: 0.208 seconds
כל הזכויות שמורות ©2013-2021 אפיק גן